Kiki & Si Comel





uwaaaaa~
kiki saked lagi !
sdey nye
patod lha soh mkn tamo
muntah-muntah pulak da
tp tatao saked pasal ape
muntah kuning siap pakej nan nasik yg dye mkn smlm
t_T


 sian kiki
lemaw je nengok
bile da saked sume beserabud
muke , badan , bulu sume ta terurus



tuh lha kiki
an mumy da gtao kalo saked bg tau
uhuu~


da lha bulu tuh pnjg
skali nengok da mcm tucen tebiar pulak
kiki kiki kiki
cepad-cepad baek yaa

usha at mr-google nun
carik sal tucen muntah-muntah
sebona eh ku kurang paham
tp yg niy ku paham
tande-tande tucen saked

1-Jarang bermain
2- Tidur lebih lama dari biasanya
3- Nafsu makannya berkurang
4- Lebih pendiam
5- Mulai menyendiri
6- Muntah-Muntah

kiki mcm tuh lha
ku takod n ku tamo kiki matiiiii !
ag 1 bile ku pegang 
kiki mara at ku
t_T
kalo bule dye na duk jaoh-jaoh dr ku



Ehem! Dah habis baca entry di atas? Saya dah kreditkan pada tuan tanah. Ok. Menurut pengalaman Farahin, kucing yang sakit begitu mungkin mengalami keracunan dalam badan. Mungkin dia ada termakan sampah-2 yang beracun masa berjalan-jalan di luar rumah. So, Farahin nasihatkan bawalah jumpa Dr. Vet ya. Jangan dibiarkan. Takut nanti  lagi teruk. Kalau sayang, baik berusaha dan bawa pergi jumpa Dr. Vet. Farahin masa bawa Boy ke klinik haiwan, sempat baca pamplet yang ada dekat sana. Rupa-rupanya haiwan zaman sekarang memerlukan imunisasi. Sama macam manusia. Imunisasi inilah yang memberi ketahanan dalam badan kita untuk melawan kuman dalam badan. Fungsi lebih kurang macam menghasilkan darah putih dalam badanlah. So, kalau jumpa Dr. Vet, doktor akan beri imunisasi untuk membasmi kuman dalam badan haiwan. Kalau demam, batuk, haiwan mudah sembuh dan setakat ini tiada apa-apa risiko yang tinggi pun kecuali kita ni Si Tuan pula nanti akan dijangkiti selsema juga. Tapi kalau keracunan makanan, kemuncup tercucuk pada rahang, itu BAHAYA!! Kucing biasanya akan makan rumput-2 hijau bila sakit. Dikunyah kemudian dimuntahkan balik. Ini cara dia cari ubat sendiri. Tapi rumput sekarang pun bukan bersih sangat. Sebab itu, perlunya ubat daripada Dr. Vet.

Tanda-tanda kucing tidak sihat:
1. Matanya tidak bersinar dan nampak letih
2. Bulunya jatuh dan tidak gebu
3. Bila kulitnya dicubit, ia lambat kembali kepada bentuk asal
4. Terdapat kucing yang sakit yang air liurnya sentiasa meleleh lebih teruk daripada anjing.

Kucing yang sihat:
1. Matanya bersinar.
Nak tahu bagaimana? Bila anda lihat dia dari jauh, anda akan nampak sinaran pada matanya. Nampak kan betapa bulatnya mata dia. Cantik kan?
2. Bulunya gebu dan lembut.
3. Bila dicubit kulitnya, ia mudah kembali kepada bentuk asal.
4. Aktif bermain dan bergurau.


Ada sesiapa di sini yang mengalami masalah untuk mandikan kucing?
Haa....mesti ada buat silap ni.
1. Jangan mandikan dengan air sejuk tetapi dengan air suam.
2. Kalau kucing tak suka disimbah, cuba lapkan bulunya dengan manja atau mandikan secara perlahan-lahan macam main air di air terjun.
P/S: Kucing yang dimandikan dengan iar suam tidak akan bertindak dengan agresif. Dia cuma mengiau saja. Sebab, dia tak suka duduk dalam bilik air yang sejuk tu. Plus, dia tahu yang dia sedang dikurung apabila pintu bilik air ditutup.

Ada sesiapa yang mengalami masalah berbelanja makanan kucing?
Hish! Janganlah salahkan kucing anda sebab makan banyak tapi tak gemuk-2 jugak.
Kucing pun perlu pemakanan yang seimbang. Friskies, Wiskiies, etc. itu hanya makanan sampingan. Samalah macam vitamin. Macam kita manusia juga. Usah risau. Kucing juga makan nasi, ikan, sardin, ayam. Kawal pemakanan sampingannya dan kerapkan beri makan makanan yang biasa. Kalau nak beri dia makan tuna, gaulkan tuna bersama nasi. Itulah namanya kepelbagaian!

Okey. Cukuplah ini ya. Farahin cuma share apa yang Farahin tahu. Farahin pernah mengalami ini semua. Kucing sakit keracunan, dijangkiti bakteria, tak kurang juga yang mengalami kemalangan jalan raya tapi sempat hidup selama sebulan. Farahin sempat jaga dan main-main dengan dia walaupun dia terlantar di tilam.

Mama Marrie, Boy, Nik,
Farahin rindu mama dengan adik-2. :'')



2 ulasan :

♥ тιara~dнιya ♥ berkata...

heyy dik . kiki da baek siked . tp jankid lak at lili . t_T penyaked bejanked tul lha kan . ehee~ akak ta bawak g klinik . just amek ubad je . ade 3 ubad doc kasi . 3-4 ari gak lha nak baek tuh . smlm kiki da start mkn . tp lili lak yg mogok . bg ubad mcm na begadoh . pnye lha susa . last2 dye g nyorok . seram gak bile tgok mulud dye bebuih2 tp bub kiki pn cm tuh tade risaw sgt da . pkse je mkn ubad . mama marie boy n nik mane dik ?

ELFarahin berkata...

@♥ тιara~dнιya ♥ Dah mati lah, kak. 2 accident(Mama&Nik). Nik lah yang saya maksudkan dapat hidup sebulan lepas accident. Boy sakit. Jangkitan bakteria.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...