Kiki & Si Comel

Posted by | On | | 2 Comments




uwaaaaa~
kiki saked lagi !
sdey nye
patod lha soh mkn tamo
muntah-muntah pulak da
tp tatao saked pasal ape
muntah kuning siap pakej nan nasik yg dye mkn smlm
t_T


 sian kiki
lemaw je nengok
bile da saked sume beserabud
muke , badan , bulu sume ta terurus



tuh lha kiki
an mumy da gtao kalo saked bg tau
uhuu~


da lha bulu tuh pnjg
skali nengok da mcm tucen tebiar pulak
kiki kiki kiki
cepad-cepad baek yaa

usha at mr-google nun
carik sal tucen muntah-muntah
sebona eh ku kurang paham
tp yg niy ku paham
tande-tande tucen saked

1-Jarang bermain
2- Tidur lebih lama dari biasanya
3- Nafsu makannya berkurang
4- Lebih pendiam
5- Mulai menyendiri
6- Muntah-Muntah

kiki mcm tuh lha
ku takod n ku tamo kiki matiiiii !
ag 1 bile ku pegang 
kiki mara at ku
t_T
kalo bule dye na duk jaoh-jaoh dr ku



Ehem! Dah habis baca entry di atas? Saya dah kreditkan pada tuan tanah. Ok. Menurut pengalaman Farahin, kucing yang sakit begitu mungkin mengalami keracunan dalam badan. Mungkin dia ada termakan sampah-2 yang beracun masa berjalan-jalan di luar rumah. So, Farahin nasihatkan bawalah jumpa Dr. Vet ya. Jangan dibiarkan. Takut nanti  lagi teruk. Kalau sayang, baik berusaha dan bawa pergi jumpa Dr. Vet. Farahin masa bawa Boy ke klinik haiwan, sempat baca pamplet yang ada dekat sana. Rupa-rupanya haiwan zaman sekarang memerlukan imunisasi. Sama macam manusia. Imunisasi inilah yang memberi ketahanan dalam badan kita untuk melawan kuman dalam badan. Fungsi lebih kurang macam menghasilkan darah putih dalam badanlah. So, kalau jumpa Dr. Vet, doktor akan beri imunisasi untuk membasmi kuman dalam badan haiwan. Kalau demam, batuk, haiwan mudah sembuh dan setakat ini tiada apa-apa risiko yang tinggi pun kecuali kita ni Si Tuan pula nanti akan dijangkiti selsema juga. Tapi kalau keracunan makanan, kemuncup tercucuk pada rahang, itu BAHAYA!! Kucing biasanya akan makan rumput-2 hijau bila sakit. Dikunyah kemudian dimuntahkan balik. Ini cara dia cari ubat sendiri. Tapi rumput sekarang pun bukan bersih sangat. Sebab itu, perlunya ubat daripada Dr. Vet.

Tanda-tanda kucing tidak sihat:
1. Matanya tidak bersinar dan nampak letih
2. Bulunya jatuh dan tidak gebu
3. Bila kulitnya dicubit, ia lambat kembali kepada bentuk asal
4. Terdapat kucing yang sakit yang air liurnya sentiasa meleleh lebih teruk daripada anjing.

Kucing yang sihat:
1. Matanya bersinar.
Nak tahu bagaimana? Bila anda lihat dia dari jauh, anda akan nampak sinaran pada matanya. Nampak kan betapa bulatnya mata dia. Cantik kan?
2. Bulunya gebu dan lembut.
3. Bila dicubit kulitnya, ia mudah kembali kepada bentuk asal.
4. Aktif bermain dan bergurau.


Ada sesiapa di sini yang mengalami masalah untuk mandikan kucing?
Haa....mesti ada buat silap ni.
1. Jangan mandikan dengan air sejuk tetapi dengan air suam.
2. Kalau kucing tak suka disimbah, cuba lapkan bulunya dengan manja atau mandikan secara perlahan-lahan macam main air di air terjun.
P/S: Kucing yang dimandikan dengan iar suam tidak akan bertindak dengan agresif. Dia cuma mengiau saja. Sebab, dia tak suka duduk dalam bilik air yang sejuk tu. Plus, dia tahu yang dia sedang dikurung apabila pintu bilik air ditutup.

Ada sesiapa yang mengalami masalah berbelanja makanan kucing?
Hish! Janganlah salahkan kucing anda sebab makan banyak tapi tak gemuk-2 jugak.
Kucing pun perlu pemakanan yang seimbang. Friskies, Wiskiies, etc. itu hanya makanan sampingan. Samalah macam vitamin. Macam kita manusia juga. Usah risau. Kucing juga makan nasi, ikan, sardin, ayam. Kawal pemakanan sampingannya dan kerapkan beri makan makanan yang biasa. Kalau nak beri dia makan tuna, gaulkan tuna bersama nasi. Itulah namanya kepelbagaian!

Okey. Cukuplah ini ya. Farahin cuma share apa yang Farahin tahu. Farahin pernah mengalami ini semua. Kucing sakit keracunan, dijangkiti bakteria, tak kurang juga yang mengalami kemalangan jalan raya tapi sempat hidup selama sebulan. Farahin sempat jaga dan main-main dengan dia walaupun dia terlantar di tilam.

Mama Marrie, Boy, Nik,
Farahin rindu mama dengan adik-2. :'')



READ MORE>>

Gadis Yang Meluatkan Bagi Lelaki

Posted by | On | | 0 Comments

Via : Cik EiyQa


tergedik-gedik depan lelaki,perasan cantik dan berlakon ala2 wanita sopan.. semua taktik kotor ini hanya menambahkan rasa meluat pada lelaki..sedarlah wanita bahawa taktik ini membuatkan lelaki kurang menyenangi diri korang..antara sifat gadis yang membuatkan lelaki meluat :-

 angkuh dan matrialistik
::memang eiyqa tak nafikan lelaki sanggup berhabis wang semata2 untuk teman istimewanya tapi kalau dah tiap2 hari mengikis dan berlagak macam ala paris hilton mana2 lelaki pun tak akan dapat bertahan dengan korang ye dak?

 queen control
::tak perlu la korang susah2 nak jadi boy guard tanpa bergaji..cukuplah sekadar korang ambil berat sahaja,jangan sampai korang sekat dan mengawal seluruh aktiviti boyfie korang..ingat tu!

 terlebih berdandan
::lelaki lebih suka pada perempuan yang memiliki kecantikan semula jadi berbanding dengan perempaun yang suka berhias dan over make-up! jadi lepas ni tak perlulah korang pakai bedak dan krim setebal 5 inci lagi..

 bercerita tentang lelaki lain
::tak perlu lah korang memuji dan berceritakan pada boyfie korang tentang lelaki lain.. sikap korang tu hanya menambahkan rasa meluat dan benci! hargailah pasangan korang tu..

jadi buat perempuan berhati2 lah dalam setiap tindakan korang..jangan sampai talak 3 jatuh atas kepala korang baru korang nak menangis terjun bangunan..peace! hehe ^^




READ MORE>>

ELFollowers

i wish i can make less pain for you =) -12/07/2019-