Alhamdulillah. I'm back to dropship. Do check out my igshop everyone! - Sun, 12/11/2023 -
Avatar
Avatar
Hi! (•◡•)
Welcome to District'15.
I'm the mistress, Farahin.
Jan '96 is my sacred date.
I think and feel too much.
So I write. Feel free to
navigate around. Thank you
for coming ya.
header

Guard, down !

Posted by ELFarahin | On November 29, 2019 | |
Assalamualaikum...
Image result for lost japanese gif word depressed
Dua minggu lepas, selepas dua malam menangis berturut sampai sakit otot kepala dan dada kanan, mencengkam sehingga ke belakang badan, malam ketiganya Farahin dah tak kuat nak menangis. Tapi rasa hendak menangis tu masih ada. Ada dan cuba ditahan. Namun tetap sakit satu badan. Farahin bangun. Ambil wuduk. Kemudian menangis dua rakaat. Dah habis dua rakaat pun tetap menangis sambil menahankan sakit segala otot yang ada.

Dua minggu lepas, banyaknya emosi Farahin semasa solat ialah rasa terdesak. Rasa mahu ditolong, disayang, dan dilindung. Beberapa hari berikutan, solat Farahin lebih terhias dengan rasa syukur, rasa sayang, dan terharu. Dengan siapa lagi kalau bukan kepadaNya. Tapi dua tiga hari ni, emosi Farahin lebih kepada rasa kosong. Rasa mahu lepaskan semuanya. Rasa lelah. Rasa lemah. Rasa yang penuh kepuraan. 

Pernah Farahin beritahu dekat diri, "solatlah. solatlah dengan segala macam apa perasaan pun. depan Allah. tak ada gunanya kau berlakon." Dan inilah yang sedang Farahin ingatkan dekat diri. Walaupun mungkin lebih ramai yang suka dengan syaratnya "Solat tu biar ikhlas." Ada juga rasa sedih. Rasa ketinggalan. Rasa hina. Sebab diri ni seakannya tak macam orang lain.

Seminggu lebih ni, emosi Farahin baiknya boleh tahan. Dah mula layan hobi-hobi yang biasa Farahin buat macam kpop, drama, tulis diari, termasuklah mengarang (jemput baca Lutsinaran ! hehe). Banyak hal-hal kecil yang jadi tapi buat Farahin rasa happy sepanjang hari. Rasa tertarik. Rasa mahu lebih ingin tahu.

Cuma beberapa hari ni ada pula rasa ragu. If I let my guard down, Farahin boleh kata I'm not strong. Farahin tak kuat. Farahin cuma buat apa-apa yang boleh buat masa ni. Mungkin juga Farahin triggered dengan housemate seorang ni. Farahin mudah rasa kekok dengan housemate ni setiap kali dia tanya pasal Farahin punya final year project. Dan dua malam lepas dia kata ala-ala macam ni, "tekunnya, Farahin. Mesti tengah buat fyp tu." sambil jemur baju depan ruang legar bilik Farahin. Lalu Farahin balas tanpa pandang muka dia pun, "aku tangguh study lah."

Ya. Farahin dah buat keputusan untuk tangguh study untuk dua semester. Farahin akan sambung study semula september tahun depan. Inilah salah satu trigger Farahin menangis tiga malam berturut tu. "Aku tak boleh. Bukan sekarang. Aku tak rasa aku boleh grad sama-sama dengan budak (yang extend sekali) lain. Memanglah seronok grad dengan kawan-kawan. Tapi kalau cuma sebab tu aku boleh jumpa dia orang, macam mana kalau even by that time aku takkan jumpa diri aku sampai bila-bila?"

Mujur penasihat akademik supportive. Dia sokong keputusan Farahin dan Farahin pun rasa lega sedikit lepas dapat sokongan positif dia. Dia faham. Dia faham yang Farahin perlu lebihkan masa merawat diri dan kenal diri Farahin semula (Ops! air mata dah jatuh dekat sini huhu). Dia faham yang Farahin ada benda baru yang Farahin perlu belajar dan ajarkan kepada diri sendiri. Lalu sekarang dugaan lain pula yang menimpa.

Dugaan Farahin kena lepaskan rasa tamak tu. Rasa tamak manusia yang kuat berangan pasal berjaya dan sempurna. Gred? Degree? Aku tak bawa benda ni masuk kubur. Yang aku bawa sekalipun iman aku senipis dan sehalus habuk adalah diri aku. Benda ni yang aku kena bawa balik pulang dekat Allah. Kalau benda ni pun aku dah tak kenal, apa guna??? (Ops! air mata jatuh lagi)




I'm not strong. I'm just doing whatever I can. I'm not strong.






2 comments:

  1. Hope you're feeling better. Don't let those crazy thoughts get the best of you.

    ReplyDelete
  2. Teruskan berjuang.. Berhenti bila perlu.. Jangan paksa diri..
    Yup.. teruskan solat walau dalam keadaan apa pun.. usah peduli apa orang cakap, yang penting Allah tahu apa yang kita buat.. Teruskan berusaha Farahin.. You can be strong..

    ReplyDelete

ELFollowers

Check out and support my igshop @lomophoto.my @shopbyfarah.my

Powered by Blogger | Designed by ELFarahin